Anders dan anders - Reisverslag uit Mitrovića Mala, Servië van Dennis Roovers - WaarBenJij.nu Anders dan anders - Reisverslag uit Mitrovića Mala, Servië van Dennis Roovers - WaarBenJij.nu

Anders dan anders

Blijf op de hoogte en volg Dennis

04 Februari 2013 | Servië, Mitrovića Mala


Zo...de eerste 3 weken zitten erop. Niet dat ik aan het aftellen ben hoor, maar juist aan het optellen. Voor mijn gevoel gaat het redelijk snel. Sorry, maar ik heb helemaal nog geen heimwee. Oké een klein beetje, maar ik voel mij hier wel 'thuis'.

Of ik mij hier ook veilig voel? Absoluut! Ik kan hier in Mitrovica gewoon over straat lopen zonder mij onveilig te voelen. Ik hoef geen steegjes te vermijden of gewapend rond te lopen. Zolang ik in het zuiden van deze stad blijf is er niets aan de hand. Mitrovica is in Noord en Zuid opgesplitst door een rivier (Plastic River genoemd vanwege het vele afval dat in de rivier ligt). Dit is een niet erkende grens tussen het islamitisch en Servisch-orthodoxe gedeelte. Zelf woon ik 50 meter van de rivier en in het moslim gedeelte. Bijna heel Kosovo is moslims, of ook wel Moslim 'Delight' genoemd, omdat ze hier gewoon alcohol mogen drinken, ham eten en geen hoofddoekjes dragen. Alleen tijdens mijn werk ben ik wat oplettender en voorzichtig, omdat ik mij dan in een wat vijandiger gebied begeef en te maken heb met politiek gevoelige werkzaakheden.

Er zijn nog een aantal dingen waar ik niet aan kan wennen. Het geblèr vanuit een minaret om 05:00 uur. De geweer schoten die op onwillekeurige tijden door de stad echoën (meestal bij huwelijken of begrafenissen, soms een afrekening). De wegpiraten die als idioten rijden en inhalen en blijkbaar een doodswens hebben (en dan vinden ze het raar dat de gemiddelde leeftijd op 26 jaar wordt geschat!). De kinderen die over de vuile straten zwerven en tussen overvolle containers scharrelen. Het uitspreken van de namen van mijn Turkse en Bulgaarse collega`s.

Ik kan wel wennen aan de vrijheid die ik heb. Ik heb veel vrije dagen, waarop ik meestal in mijn 4x4 spring en Kosovo ga verkennen. De omgeving is zeer uitnodigend om te hiken en te skiën, wat ik ook doe. Voor de komende 21 weken heb ik veel om naar uit te kijken, vooral mijn eerste keer naar huis!





  • 04 Februari 2013 - 15:59

    Ria:

    lieve den wat n mooi verslag weer.jij kunt zo schrijver worden.jouw verhalen doen me goed en helpen mij met n inzicht krijgen hoe t daar gaat.drie weken alweer maar toch ook pas.ik verheug mij nu al op 10 maart kan ik je weer lekker vastpakken en knuffelen want dat mis ik wel en onze gezamelijke shop uitjes.ik ben heel blij dat het jou zo goed bevalt en dat het n avontuur voor je is.pas goed op je zelf en je collega s en skypen snel weer .liefs ria. knufxx

  • 04 Februari 2013 - 16:11

    Anja Roovers:

    Ha die Dennis,
    Ik zie wel aan de foto dat je het naar de zin hebt,wel een totaal andere wereld zo te zien en te lezen.
    Maak er een mooie tijd van en pas goed op jezelf en collegas.
    Dikke knuffel uit Arnhem.
    Anja en Geert

  • 04 Februari 2013 - 18:27

    Martijn, Wien, Emma En De Dikke Buik:

    Hey Den

    Leuk om te lezen dat je ons zo mist, wij missen jou ook maar een beetje hoor! Maar ja de keus uit een degelijke Peugeot 207 of een 4x4...:)

    Goed om te horen dat je het naar je zin hebt en je veilig over de straten kan. Voor ons geldt hetzelfde. Wij lopen ongewapend naar de supermarkt op het Eilandplein....

    Geniet er nog ff van en tot maart!

    Liefs van Martijn, Wien, Emma en de dikke buik


  • 04 Februari 2013 - 20:08

    Vincent:

    Hoi Dennis,

    Goed om te lezen dat het je goed bevalt.
    Door jouw verhalen kan ik je situatie een beetje visualiseren.
    Het lijkt vanaf hier wel op een chaotisch land, maar volgens mij raak je daar ook weer snel aan gewend.
    Fijn idee dat je veilig over straat kunt, want steeds over je schouder moeten kijken lijkt me behoorlijk op de zenuwen te werken.
    Ik hoorde dat je wat problemen met je laptop hebt. zijn die inmiddels opgelost?
    Ik moet vaak eventjes aan je denken. Het ga je goed broer!
    Veel plezier en werkze daar!

    Groet, Vincent en de rest van de family!

  • 04 Februari 2013 - 20:26

    Anne:

    Sssssmak!

  • 04 Februari 2013 - 21:49

    Cor:

    Hey Dennis. Fijn dat t goed gaat, jongen. Kijk goed rond en geniet van de vrije momenten. Maak vooral veel foto's en filmpjes. Dan kun je je belevenissen nog eens terughalen. Het is fijn dat je een "thuis" gevoel hebt, dat maakt t allemaal wat makkelijker. In maart praten we weer bij, dat duurt niet al te lang. Kus... je pa.

  • 04 Februari 2013 - 22:25

    Chris:

    Leuk om weer wat van je te horen en dat het goed gaat met je. Hier in Arnhem e.o een stuk minder goed.
    Het rommelt bij onze club. En we hebben verloren van de aarsssvijand :(
    Wel vet dat je daar voetbal kan kijken, blijf je in ieder geval op de hoogte.
    Hopen op een klein feestje dit weekend thuis tegen psv. En de busreis naar Emmen was ook een drama.

    Laat nog veel van je horen Den. Ik ga weer verder met mijn nachtdienst op Shithol :)

    groeten....Chris

  • 10 Februari 2013 - 13:13

    Herma En Jan:

    Hoi Dennis,

    Erg fijn dat we je gisteren uitgebreid via Skype gesproken hebben, deze combinatie met je reisverslag geeft een duidelijk beeld.

    Lieve groet,
    Herma en Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Servië, Mitrovića Mala

Missie Kosovo

KOSOVO SPU

Recente Reisverslagen:

20 Maart 2013

wees blij met wat je hebt!

04 Februari 2013

Anders dan anders

23 Januari 2013

HOM! OPS! SO! IPO! SPU! enz enz enz

18 Januari 2013

Introweek

12 Januari 2013

Ik ga op missie en neem mee...
Dennis

Actief sinds 14 Sept. 2008
Verslag gelezen: 585
Totaal aantal bezoekers 23757

Voorgaande reizen:

13 Januari 2013 - 14 Juli 2013

Missie Kosovo

Landen bezocht: