HOM! OPS! SO! IPO! SPU! enz enz enz - Reisverslag uit Mitrovića Mala, Servië van Dennis Roovers - WaarBenJij.nu HOM! OPS! SO! IPO! SPU! enz enz enz - Reisverslag uit Mitrovića Mala, Servië van Dennis Roovers - WaarBenJij.nu

HOM! OPS! SO! IPO! SPU! enz enz enz

Blijf op de hoogte en volg Dennis

23 Januari 2013 | Servië, Mitrovića Mala

Jeetje...wat gebruiken ze hier veel afkortingen (en ook nog in het Engels!) Iedereen spreekt hier Engels of wat op Engels lijkt. Je merkt dat je na een aantal dagen steeds beter Engels gaat praten en verstaan. Bij de Marechaussee gebruiken we veel afkortingen, maar hier bestaan de zinnen bijna alleen maar uit afkortingen. Werd er gek van en na een paar minuten dacht ik: WTF! UGTBK! Get B2W or talk F2F!

De afgelopen dagen heb ik mijn eerste S.P.U. (Supplementary Police Unit) diensten gedraaid met Duitse, Turkse en Bulgaarse collegae. In het Noorden van Mitrovica is het gerechtshof, waar alle Servische en Albanese criminelen worden berecht. Wij brachten de gevangenen naar hun cel en daarna naar de rechtbank. Gedurende het proces bleven wij achter de verdachte zitten om te voorkomen dat hij de rechter of officier van justitie zou aanvallen of het ineens in zijn bol kreeg om er vandoor te gaan. Wat onwerkelijk was, was dat af en toe de stroom uitviel, ook terwijl de rechter zijn vonnis velde(!). Rare gewaarwording kan ik je zeggen. Na alle paperassen en ellenlange saaie pleidooien brachten wij de verdachten, de meeste met levenslange veroordeling, naar hun cel terug. Sommigen zaten daar voor moord, anderen voor oorlogsmisdaden.

Vandaag heel wat anders. Samen met Franse KFOR militairen hebben wij, met zwaar gepantserde voertuigen, vier ingenieurs naar de Servische grens gebracht. In een groot konvooi van 6 voertuigen reden wij door Noord- Kosovo. De weg er naar toe was echt prachtig, omringt door bergen en slingerende rivieren. Het heeft wel iets weg van Oostenrijk. Af en toe was een roadblock, opgezet door de lokale Serven die ons liever niet door wilde laten. Nou ja roadblocks...het was meer een opstapeling van fietsen, autobanden en wat plastic. In the middle of nowhere kwamen we op GATE 1. Een afdakje van golfkarton en wat zeecontainers. Het stelde niet veel voor, maar toch leuk om mee te maken. (zie foto`s)

Benieuwd wat ze voor de rest van de week voor ons in petto hebben!

Groetjes

• 23 Januari 2013 - 22:43

Dennis:

THE REUF!!

De beste man is vertrokken zonder z'n medestrijders in te lichten ;) Gelukkig hebben we vrij recent nog mooi aan een biertje gezeten!
    Mooie verhalen kerel, leuk om je zo te volgen!

Succes en geniet er ook van :)

Gr. Dennis

• 24 Januari 2013 - 20:43

Martijn, Wien, Emma En ....:

Wederom leuk om te lezen! Succes en veel plezier!

• 25 Januari 2013 - 11:32

Anne:

wie is die mooie vent op die eerste foto????

• 25 Januari 2013 - 14:25

Herma En Jan:

Het lijkt inderdaad of de tijd daar stil gestaan heeft ! Erg leuk dat je er ook foto's bij zet, dat geeft toch een totale indruk, naast je verhaal.
    Als je deze teksten verzameld kun je er straks een leuk boekje van maken !
    Alle goeds voor jou vanuit Zevenaar.

• 26 Januari 2013 - 14:18

Chris:

Hey dikke,

Leuk om jou indrukken te lezen. Kun je je al een beetje aarden daar? Alles naar wens ?
    Ik mis je wel hoor op bf3 :D.... Mocht je iets nodig hebben, geef maar een gil..
    Laat nog veel van je horen en zien..
    Ik ga a.s. zondag wel 2 x zo hard juichen als de boys scoren ;)

Groeten, Chris...

• 26 Januari 2013 - 17:59

Ans En Richard:

Heey Dennis

Leuk om je zo te kunnen volgen vanuit kosovo!!
    Ik dacht dat er armoede heerst in spanje maar als ik je verhalen lees is het daar nog veel erger!!
    Waty zul jij veel indrukken opdoen.
    Onze vakantie alweer voorbij en druk aan het werk
    Blijven je volgen
    gr en knuffel uit Arnhem
    RAREHB

• 26 Januari 2013 - 19:59

Esther:

Hi Dennis,

wat een verhalen, ervaring doe je daar op zeg.

Fijn dat je een goede internetverbinding hebt, dat maakt het voor Anne misschien ook ietsje makkelijker!!

Bij ons is het aftellen begonnen ; )
    Niet te vergelijken met een half jaar natuurlijk....

Maak er een goede tijd van daar!!

Groeten Esther (en Ruud vanuit Greece)