Introweek - Reisverslag uit Mitrovića Mala, Servië van Dennis Roovers - WaarBenJij.nu Introweek - Reisverslag uit Mitrovića Mala, Servië van Dennis Roovers - WaarBenJij.nu

Introweek

Blijf op de hoogte en volg Dennis

18 Januari 2013 | Servië, Mitrovića Mala

Nee....geen introweek zoals de studenten wellicht nog kennen met spelletjes, zuipen, ontgroeningen, zuipen, overgeven en weer zuipen. Hier in Pristina, de hoofdstad van Kosovo, was de eerste week flink aanpoten.

Afgelopen zondag kwam ik met mijn groep (Eulex 10) rond 18:00 uur aan op Pristina airport. Van de 'uit-roterende groep' kregen wij een warm onthaal met veel gejuich. Heel kort voelde ik mij even een celebrity. We werden van onze bagage onthand en meegenomen naar ons 5 sterren hotel Sirius, een gebouw van 8 verdiepingen, wat zeker aan alle wensen voldeed. Hier verbleven wij de eerste week. Na een gezellig etentje op de 8ste verdieping ben ik naar m'n kamer gegaan en viel vrijwel meteen in coma, want mijn spons zat vol van alle verhalen en indrukken. De volgende ochtend voelde mijn neus twee keer zo dik (én twee keer zo vol) en mijn hoofd ontplofte zowat. Warm was koud en andersom, Oftewel koorts! lekker begin van de week.

De volgende drie dagen werden wij als sardientjes in een blikje door Pristina vervoerd en naar alle faciliteiten gebracht, zoals het Eulex HQ (Headquarters), KFOR military kamp en andere belangrijke instanties. Na veel cursussen, introductielessen en vooral bureaucratie konden we eindelijk naar ons appartement in Mitrovica. Mitrovica is de stad waar wij zes maanden verblijven en werken. Pristina is een stad met een redelijk uitzicht naar een betere toekomst. Mitrovica is heel ander verhaal.

Mijn eerste indruk van Kosovo? Een land dat nog verre is van zelfstandigheid. Een infrastructuur zoals wij kennen hebben zij niet. Het verkeer is hier een ware chaos. Iedereen doet maar wat, wat ook de reden is voor ongelofelijk veel ongelukken. Geen pensioen regeling, dus werken tot je dood. Corrupte politie. Geen vuil ophaalservice, dus echt overal vuil op straat. Gemiddeld inkomen ligt rond de 250 euro per maand en ongeveer 70% is werkloos (in Noord-Kosovo). Gemiddelde leeftijd wordt op 26 jaar geschat. Het stikt van de straathonden. In één middag heb ik al vijf dode honden op straat zien liggen. Klinkt als een derde wereld land, maar dat is het ook. Dit allemaal is voelbaar en zichtbaar, dus elke dag wordt ik er ermee geconfronteerd. Het maakt mij er wel bewust van dat deze missie geen vakantie is, maar absolute noodzaak. Tuurlijk…ik kan het niet veranderen in zes maanden en kan over zes maanden weer terug naar mijn familie en vrienden, mooi rijtjeshuis en nieuwe auto, pensioen regeling, 38-uurs baan, zorgverzekering enz. enz. enz. maar ik sta er af en toe gewoon ff bij stil dat niet iedereen het zo makkelijk heeft.

Gelukkig zijn er ook veel mooie dingen aan Kosovo. Het land is rijk aan gebergtes en rivieren. Vanaf mijn balkon kijk ik naar de Servische gebergtes. Prachtig! Het eten is spotgoedkoop en ook echt verrukkelijk. Iedereen is vriendelijk en gastvrij. Verder heb ik een super leuke groep en kamergenoot. De collega`s waarmee we samenwerken komen uit Bulgarije, Tsjechië, Duitsland en Turkije. Ondanks de taalbarrière is er een ontspannen sfeer en ook erg veel lol. Over mijn werk kan en mag ik nog niet veel zeggen. Het is voornamelijk zware criminelen onder begeleiding transporteren door vijandig gebied (noord-Kosovo), het gerechtshof beschermen tegen terrorisme en andere VIP`s beveiligen. In de toekomst gaan we misschien patrouilleren door Noord-Kosovo, wat mij wel leuk lijkt. Ik heb er in ieder geval erg veel zin in en kan bijna niet wachten om te beginnen.

Dit weekend kan ik geen bericht sturen, want dan ben ik VRIJ!!! En zit ik waarschijnlijk in mijn Nissan Patrol 4x4 ergens tussen Macedonië en Kosovo.

Groetjes.

(zie foto`s hieronder)

  • 18 Januari 2013 - 23:52

    Vincent:

    Zo zo den, dat duurde ff voordat het volgende bericht kwam. maar niet meer dan logisch!
    Kan me goed voorstellen dat je het erg druk hebt! Veel indrukken...
    Ik heb al wat foto's gezien van plastic-river.... damn! Er zijn vast ook veel mooiedingen te ontdekken.
    btw. er valt ook vast veel soorten meerval te vangen van t weekend. Ik hoop dat de koorts snel daalt of gedaalt is.
    Ik wens je nog een heel fijn weekend. Hier is overigens iedereen verkouden en grieperig helaas. Een groot feest dus! Denny sterkte de aankomende week. in afwachting van een nieuw report zeg ik..... groetjes en kusjes vanuit Medemblik. Sleep well!

  • 19 Januari 2013 - 00:18

    Dennis Roovers:

    Thanks Broer...gaat helemaal goedkomen! Ik ben in ieder geval weer helemaal opgeknapt. XXX

  • 19 Januari 2013 - 10:39

    Anne:

    Hee Dennyboy,

    Wat weet je er toch weer een mooi verhaal van te schrijven, super leuk! Geniet van het toeren vandaag lieverd! Dikke kus

  • 19 Januari 2013 - 16:31

    Martijn, Wien, Emma En ?:

    Hey Den, inderdaad weer een leuk verhaal. Fijn om te lezen dat Loes je wat heeft meegegeven waar je warm van kunt worden, maar ik lees hierboven dat je het inmiddels al weer kwijt bent. Die bijkomende dikke neus lijkt me ook niet zo prettig.

    Een week met veel indrukken zo te lezen, zowel mooi als confronterend. De dagelijkse werkelijkheid klinkt schrijnend, vooral als je het vergelijkt met je eigen leven. Goed om dan te voelen dat de missie niet voor niets is.

    Veel plezier met de 4x4 en geniet van het goede eten!

    Tot een volgend bericht/app.....

    Groet en liefs van Wien, Tijn, Emma en ?

  • 19 Januari 2013 - 18:31

    Ingeborg:

    Ha Den,

    Wat een leuk verhaal! Wat een bizar verhaal toch ook.. Nooit echt beseft dat het daar zo zou zijn.. Zal wel indrukwekkend zijn om dat verschil zo te ervaren met hoe jij het thuis hebt...

    Hoop dat je genoten hebt van de stoere auto?

    Je appartementje ziet er ook echt prima uit, daar zul je het niet zwaar hebben denk ik. En je werkzaamheden klinken heel spannend!

    Geniet ervan, ik blijf je volgen!

    Liefs Ing

  • 19 Januari 2013 - 21:58

    Laura:

    Hey dennis,
    Wat een bijzondere gebeuurtenis om mee te maken zo'n uitzending. Goh, nooit geweten dat het land er zo uitziet en in zo'n staat verkeerd.
    Je werk klinkt super gaaf! Ik kijk nu al met nieuwsgierigheid en enthousiasme uit naar je volgende bericht.
    Wij passen hier wel op anne :)
    Liefs van familie van arragon

  • 20 Januari 2013 - 10:35

    Herma En Jan:

    Heel fijn dat we met je ( mooie verhalen/indrukken) zo op de hoogte kunnen blijven.
    Die hele infrastructuur was in 1978 al een puinhoop en is dus schijnbaar nog hetzelfde.
    Geniet van de missie en we wachten met plezier wqeer op je volgende bericht.

    Knuffel van schone pa en ma.

    P.s. Wauw Dennis wat een auto die Nissan !!

  • 22 Januari 2013 - 11:31

    Anja Roovers:

    Hallo Dennis,
    Wat een goed verhaal,ik ben zo trots op jou.
    Groetjes en Knuffel uit Arnhem.
    Anja en Geert

  • 23 Januari 2013 - 09:59

    Lukas:

    Hey Buddy,

    Zit je al gewoon in Bosnië joh. Jij vertelt ook niks hè..
    Mooie verhalen en foto's al man, ik zal je verhalen zeker volgen!
    Hou je taai, doe voorzichtig en maak er wat moois van!!

    Gr. Lukas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Servië, Mitrovića Mala

Missie Kosovo

KOSOVO SPU

Recente Reisverslagen:

20 Maart 2013

wees blij met wat je hebt!

04 Februari 2013

Anders dan anders

23 Januari 2013

HOM! OPS! SO! IPO! SPU! enz enz enz

18 Januari 2013

Introweek

12 Januari 2013

Ik ga op missie en neem mee...
Dennis

Actief sinds 14 Sept. 2008
Verslag gelezen: 583
Totaal aantal bezoekers 22343

Voorgaande reizen:

13 Januari 2013 - 14 Juli 2013

Missie Kosovo

Landen bezocht: